Khamis, 19 April 2012

Dakwah

Setiap orang adalah dituntut untuk menyampaikan kebenaran sesuai dengan Firman Allah dalam surah Al Asr ayat yang bermaksud
Demi Masa . Sesungguhnya manusia itu berada didalam kerugian . Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh, serta berpesan pesan kepada kebenaran dan berpesan pesan kepada kesabaran.
Dalam menyampaikan yang Haq kadang kala kita terlupa akan bats dan sempadan dalam menyampaikan , kerana sesungguhnya Syaitan tidak akan berdiam bila kita berjalan kejalan kebenaran.
Manusia yang menjadi penyampai seringkali terlupa hakikat kenapa dan mengapa kebenaran itu harus disampaikan , dan yang paling menyedihkan ialah apabila kita terlupa kita dalam pada menegur kita menyakiti hati orang lain.
Mungkin kita boleh berkata apa sahaja dibolehkan dalam berdakwah dan menyampaikan yang Haq , tetapi bila kita renung renung kembali ayat terakhir dari surah Al Asr itu maka seharusnya kita juga dapat menyedari hakikat kesabaran itu juga penting .
Sebaik baiknya kita mengelak kan diri dari menyakiti hati orang lain, sesuai dengan hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abi Hurairah maksudnya
"Sesiapa yang merasa pernah berbuat aniaya kepada saudaranya samaada berupa kehormatan badan atau harta atau lain lain nya , hendak lah segera meminta halal (maaf) darinya, sebelum datang suatu hari yang tiada harta, dan dinar atau dirham, jika dia punya amal soleh , maka akan diambil menurut penganiayaan nya, dan jika tidak mempunyai hasanah (kebaikan) maka diambilkan dari kejahatan orang yang di aniaya itu untuk ditanggung kepadanya."
kesimpulan dari hadis tersebut dapat kita perhatikan betapa beratnya kesalahan menyakiti sesama Islam .
satu lagi hadis yang hampir sama diriwayatkan oleh muslim bermaksud
Rasulullah bertanya kepada para sahabat; "Tahukah kamu siapakah orang yang muflis? Sahabat menjawab: "Orang yang muflis ialah orang yang tidak mempunyai wang maupun harta benda " Lalu Rasulullah bersabda : "Sebenarnya orang yang muflis dikalangan umat ku ialah orang yang pada hari kiamat dia datang dengan membawa pahala amal solat, puasa zakat dan haji tetapi semasa didunia mereka pernah mencai maki orang, menuduh tanpa bukti ,memakan harta dengan zalim,membunuh dan memukul sesuka hati , lalu pada hari kiamat orang yang dizalimi akan menerima pahala amal penzalim. dan jika pahala amalnya telah habis (diberikan) sedangkan kesalahan dan dosanya didunia kepada orang yang tidak berdosa ,masih banyak maka Alllah SWT akan memberikan pula dosa orang yang dizalimi itu kepadanya (penzalim) sehingga semakin berat bebanan nya lalu Allah campak kan dia kedalam neraka."
Dalam satu kisah ada disebutkan perihal seorang sahabat yang memberikan seluruh hartanya kepada orang yang telah mengumpatnya,
Betapa ruginya segala amal kebajikan diberikan Allah SWT kepada orang lain dan tinggal lah kita muflis di Akhirat.
maka dengan itu haruslah kita berhati hati dalam berkata kata mungkin bagi kita ianya hanyalah sebagai bahan lawak atau sebagai gurauan, tetapi kita tidak sedar sebenarnya kita telah menyakiti hati sesama muslim,
Wallahu Alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan